Bakgrundsmusik för butiker
Bakgrundsmusik i butiker och restauranger ökar försäljningen!
Visste du att studier har visat att bakgrundsmusik kan öka din omsättning? Musik får kunderna att slappna av, vilket gör att de stannar längre i butiken och köper mer.
Det visar en omfattande studie av musikens kommersiella påverkan som gjorts av den svenska analysbyrån HUI och företaget Soundtrack Your Brand som ligger bakom studien.
Med en analys av 1,8 miljoner köp på 16 restauranger är studien en av de mest omfattande som någonsin gjorts om bakgrundsmusikens kommersiella inverkan. Försäljningen på restaurangerna studerades och analyserades under 20 veckor under påverkan av olika typer av musik. Analysen visade en tydlig ökning av försäljningen när musik som valts ut för att passa varumärket spelades, jämfört med slumpmässig musik.
Undersökningen understryker musikens betydelse för restauranggästernas upplevelse och visar att valet av musik har en direkt inverkan på försäljningen.
Läs hela rapporten: https://www.soundtrackyourbrand.com/content/research/hui
Peter Vuust, professor och forskare i förhållandet mellan hjärnan och musik, säger att musiken bör vara tyst, lugn och utan alltför många pauser. De flesta tycker att det är stressigt att vara på en stormarknad. Barnen skriker och vi vill verkligen komma hem snabbt. Musiken bör alltså inte stressa oss ytterligare.
Musik har ett sätt att påverka våra sinnen och frigöra bra neurotransmittorer som adrenalin och dopamin i
hjärnan, vilket får oss att känna oss lyckliga. Enligt Peter Vuust gör musik oss höga – på ett ofarligt sätt – och hjärnan gillar det.
Helst ska musiken höras av kunden men utan att dra till sig kundens uppmärksamhet. Om kunden uppmärksammar musiken bör den vara så anonym och neutral att kunden snabbt kan nicka igenkännande åt den varpå den bara glider tillbaka och blir som “en trevlig färg på väggen”.
Valet att spela denna typ av musik har positiva effekter och ökar försäljningen och intäkterna. Musiken skapar en stämning som inte uppnås om man bara lyssnar på ljudet av kylskåp och skramlande kundvagnshjul. – Källa:Samvirke1
Du kan se en engelsk studie här: http://www.musicworksforyou.com/research
